Мета: повторити та узагальнити вивчений матеріал з названих тем; виховувати повагу до грецької історії культури, викликати інтерес до епохи античності; оцінити навчальні досягнення учнів з тем «Розквіт Стародавньої Греції» та «Еллінізм» шляхом проведення усного заліку із завданнями різних рівнів складності. Тип уроку: контроль знань. Форма уроку: рольова гра. ХІД УРОКУ І. Організаційна частина уроку Класна кімната має певне оформлення: дошка прикрашена зеленим гіллям винограду з гронами спілих плодів (символічно), на вчительському столі стоять дві вази з грецьким орнаментом, театральні маски, на дошці розміщені фото грецьких скульптур та архітектурних споруд, визнаних, як сім чудес світу. Діти в одязі олімпійських богів, муз розташовані у вигляді букви «П». В центрі стоїть гральний барабан із кольоровими стрілками, на зворотному боці яких записані запитання. Вони чергуються з символічними знаками: скрипічний ключ, що означає музичну паузу, та чорний ящик. Під музичною паузою заплановане звучання уривка міфу, який потріб¬но буде відгадати. У чорному ящику планується винесення загадкових предметів, що стосуються історії Стародавньої Греції. Зевс стоїть в центрі класу з сувоєм в руках, він зачитує наказ. Решта богів і муз одягнуті у хітони, сандалі, а головним убором є стрічки з назвами богів та муз і корони. Для Зевса виготовлений трон. Вчитель виконує роль дружини Зевса — богині суду і справедливості — Гери. Фактично, це роль помічниці й порадниці Зевса. II. Основна частина уроку Після вступного слова вчителя — Гери Зевс розпочинає І тур грізною промовою: Я, Зевс, могутній громовержець, Володар світу Давньої Еллади, Зібрав богів на чесний суд та іспит На перевірку ваших знань і правди. І чи достойні ви прозватися богами Святих дубрав захмарного Олімпу? Чи вогняним дощем над вами Проллється гнів мій? Боріться чесно, поважайте мудрість, Достойніших з достойних я відзначу! До дошки запрошуються учні, які не стати переможцями. Двом з них потрібно розв'язати кросворд, ін¬шим — заповнити схеми: «Джерела рабства» та «Рабовласницька демократія в Афінах у V ст. до н. є.». Після того, як завдання роздані, починається другий тур. Гравці кру¬тять по черзі барабан і відповідають на запитання, на які вказує стрілка при зупинці барабана. Запитання ускладнені: 1.Поясніть відмінність між навчанням у спартанській та афінській школах. 2.Розкажіть про будову театру в Греції. 3.Хто міг брати участь в Олімпійських іграх? 4.Назвіть види спорту, в яких найкращі атлети Греції змагалися в Олімпії? 5.Назвіть відкриття, які зробили греки в галузі; а)математики; б)фізики й астрономії; в) суспільних наук. 6.Назвіть найбільші ринки рабів? 7.Які основні особливості класичної форми рабства? 8.Чому греки перемогли в боротьбі з персами? 9.Назвіть причини греко-перських війн? У чорному чемодані виносять дощечку, вкриту воском, ручку, стиль. По закінченні II туру оголошується переможець, який запрошується до супергри. Виконані завдання учнів збираються, коментується їх виконання. Перевіряються завдання, виконані на дошці. Завдання супергри Археологи знайшли напівзгорілу записку, текст якої потрібно віднови¬ти та дати відповіді на питання. повідай Спартанцям про нашу своїм, тут ми кістьми полягли Питання 1.Кому адресувалася записка? 2.Що ви знаєте про цю подію? 3.Де й коли вона відбулася? Гера оголошує оцінки всім учасникам гри. Переможець супергри на¬городжується подарунком. Зевс оголошує переможців І туру — 6—8 чоловік. Гера, тобто вчитель, нагороджує переможців символіч¬ними лавровими вінками (в нашому випадку — сплетеними з барвінку). Переможці запрошуються до II туру — «Гри знатоків» Одночасно учні, що мають невисо¬кий рівень навчальних досягнень, тобто на 3, 4, 5 балів, отримують ін¬дивідуальні завдання на картках. Завдання 1-а картка Заповніть таблицю «Греко-перські битви». 2-а картка Намалюйте дорійські та іонійські колони. 3-я картка Перікл, Фідій, Сократ, Ахілл, Геродот, Солон, Одіссей, Архімед, Пісістрат, Язон, Есхіл, Софокл, Тезей, Геракл, Мірон, Фемістокл, Платон, Демосфен. Зазначте, хто з наведених імен є: а) міфічним героєм — ...; б) політичним діячем — ...; в) культурним діячем Давньої Греції —.... 4-а картка Дайте визначення поняттям: аристократія — ...; демос —...; поліс — ...; трієра —...; оратор —...; колонія —...; трагедія —...; ♦ комедія — .... - . Брейн-ринг Далі Зевс звертається із запитання¬ми до олімпійських богів у вигляді брейн-рингу: 1.Ім'я героя, яке стало символом безстрашного дерзання, {кар) 2.Як звали царя Критської держави? (Мінос) 2. Які племена наприкінці III тис. до н. є. переселилися з півночі Балкан і зайняли Балканський півострів? (Дорійці) 4.Хто є наймогутнішим героєм Троянської війни? (Ахш) 5.Казкова потвора, шо мала чо¬ловічий тулуб і бичачу голову. (Кентавр) 6.Безодня у підземному царстві, де знемагають приречені на пос¬мертні муки. (Аїд) 7.Уславлений* співець, чоловік німфи Еврідіки. (Орфей) 8.Казковий крилатий кінь. (Пе¬гас) 9.Триголовий пес, який стеріг під¬земне царство мертвих. (Цербер) 10.Яке море омиває Грецію на Сході? (Егейське) 11.Як називали Грецію у стародавні часи? (Еглада) 12.Область у Греції, де розташовані Афіни. (Аттика) 13.Яке море омиває Грецію на Заході? (Іонічне) 14.Півострів, на якому розташова¬на Спарта. (Пелопоннес) 15.Як називали греки Чорне море? (Понт Евксинький) 16.Як називалася у Греції муза історії? (Кліо) 17.Дочка Зевса, дружина спартан¬ського царя Менелая, яку ви¬крав Парис. (Єлена) 18.Дружина головного героя Гомерової поеми. (Пенелопа) 19.Звідки походить назва поеми «Одіссея»? (Від імені героя Одіссея) 20.Дослідник, який першим від¬крив Трою. (Шліма) 21.Вродливий юнак, що закохався сам у себе і від цього помер. (Нарцис) 22.Міфічне плем'я жінок-войовниць. (Амазонки) 23.Царем Трої був...? (Агамемнон) 24.Що ' таке Аттика? (Область в Греції) 25.Хто такий Солон? (Правитель Афін) 26.Про які закони говорили, що вони писані кров'ю? (Дракон-та) 27.Хто встановив в Афінах ти¬ранію? (Пісістрат) 28.Згідно за реформами Клісфена, було впроваджено «Раду... (п'ятисот»). 29.Як називається влада небагатьох? (Олігархія) 30.Назва Спарти в текстах? (Лакедемон) 31.Раби у Спарті називались... (ілоти). 32.Повноправний громадянин Ла-кедемону? (Спартакіанець) 33.Що таке лаконізм? (Вміння гово¬рити коротко) 34.Що означає термін «марафонський біг»? (Дистанція довжи¬ною 42 км 195м, яка дорівнювала відстані від Марафона до Афін.) III. Підсумок уроку |